تبلیغات
آزاد - Killzone 3

Killzone 3

چهارشنبه 21 مهر 1389 09:30 ب.ظ

نویسنده : رضا صفرمحمدلو (طراح)



اولین قابلیت مهم اضافه شده به این نسخه، Jetpack است. Jetpack در Killzone 3 به صورت پرشی عمل میکند و برای جابجایی سریع از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر و یا گذر از موانع بسیار کاربردیست. Jetpackهای Killzone 2 در بالای خود دارای یک اسلحه‌ی Machine Gun نیز هستند و می‌توانید با آن دشمنان خود را نابود کنید. از دیگر ویژگی‌های اساسی اضافه شده به این نسخه، توانایی انجام تمام بازی به صورت 3 بعدیست.

Killzone - شماره اول - با وجود تبلیغات زیاد (Hype) به صورت یک اول شخص کاملاً متوسط برای کنسول نسل قبل سونی عرضه شد و با وجود اهدافی که سونی برای مقابله با عنوان Halo 2 در نظر داشت، یک شکست نسبتاً بزرگ به حساب می‌آمد و با وجود عناوین اول شخص دیگر اصلاً به شکل یک فرانچایز محبوب برای کنسول محبوب سونی مطرح نشد. ولی اوضاع به یکباره تغییر کرد و (Guerrilla Games (GG، با یک نمایش CG در E3 سال 2005 همه را متعجب کرد. از آن نمایش به بعد، همه Kz را به عنوان چیزی فراتر از یک بازی میدانستند. بحث و جدال در فروم‌ها و سایتهای مرتبط با صنعت بازی به یکباره بالا گرفت ولی دو سال بعد، این بازی با نمایشی که در E3 داشت، عطش‌ها را فروکش کرد و این نمایش در E3 2007 هرچند فاصله نسبتاً زیادی با آن CG شگفت انگیز داشت باز هم همه این بازی را مهم ترین بازی کنسول PS3 می‌دانستند هر چند که بازی نهایی بسیار بهتر از نمایشی که در سال 2007 داشت بود، در واقع بر اساس سیاست های اشتباه سونی هویت شماره‌ی دوم این بازی سیری تناوبی داشت و اگر شماره‌ی دوم نیز با یک Footage مناسب - مثل شماره سوم - معرفی می‌شد، رویه‌ی انتشار و فروش بهتری در انتظار این بازی بود؛ ولی این بار GG و البته سونی، حساسیت بیشتری نسبت به معرفی بازی نشان می‌دهد و برای معرفی بازی از یک footage مناسب استفاده کردند - البته بحث در مورد اینکه شماره دوم این عنوان چه مقدار از آن دمو فاصله داشت یا حتی چیزی از آن کم داشت یا خیر، در این مقوله نمیگنجد و بررسی آن به یک مقاله‌ی جداگانه نیاز دارد ولی فکر میکنم گفتن اینکه این بازی از لحاظ تکنیکی و فنی یکی از بهترین بازی‌های این نسل بوده است، واقعیت محض است. ولی این بار، شماره‌ی سوم بازی Kz، با شعاری متفاوت پا به عرضه گذاشته، هدف، "تنوع و انعطاف" و البته "جذب همه نوع بازیباز" و البته "پیشرفت قسمت چندنفره" (که یکی از قسمت‌های اصلی این بازیست) نسبت به قبل است.

داستان این نسخه، درست از پایان شماره‌ی دوم بازی آغاز می‌شود. در شماره‌ی پیش پس از تصمیم اشتباه Interplanetary Strategic Alliance) ISA) و عدم تخمین درست از قدرت نظامی Helghastــها ، ISA ارتشی را راهی سیاره‌ی Helghan کرد تا امپراطور Helghastــها، یعنی اکولار ویزاری (Scolar Visari) را دستگیر کند، ولی دیگر برای عقب نشینی دیر شده بود و با وجود قدرت نظامی کمتر ارتش ISA، جنگی تمام عیار در این سیاره رخ داد و پس از اتفاقاتی که در شماره‌ی دوم از دید یک گروه چهار نفره از ارتش ISA متشکل از Tomas Sevchenko (شخصیت اصلی بازی که با نام مخفف Sev شناخته میشد)، Garza و Natko به رهبری Rico دنبال شد، در پایان Rico موفق شد که اکولار را بکشد ولی این پایان راه نیست، بمبی که توسط اکولار قبل از مرگش در پایگاه ارتش ISA قرار داده شده بود، تقریباً تمام ارتش ISA را از بین برده و در این بین Rico و Sev جان سالم به در برده‌اند، مرگ اکولار ویزاری، امپراطور Helghastــها و کشت و کشتار برای جانشینی او از یک سو و انفجار بمبی در مقر ارتش ISA، اوضاع جنگ حاکم بر سیاره‌ی Helghan را بیش از پیش پیچیده کرده. باید دید چه چیزی در انتظار Rico و Sev است آیا این بار هم از پس Helghastــها بر می آیند یا اتفاق دیگری انتظار آنها را می‌کشد؟

داستان این شماره به نسبت شماره پیشین از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و هرچند که داستان در بازی پیش نیز نسبتاً خوب بود ولی در این شماره توجه بیشتری به آن شده است.

یکی از معدود مشکلاتی که نسخه‌ی پیش از آن رنج می‌برد، عدم تنوع در طراحی مراحل بازی بود. جو سنگین بازی با وجود تم خاکستری که در همه‌ی مراحل بازی موجود بود که تا حدودی موجب حس دلزدگی در بازیباز میشد - البته شاید بعضی بازیباز ها نه تنها این ویژگی را یک مشکل به حساب نیاورند که آن را یکی از مشخصه‌های Killzone به حساب آورند - البته نباید جانب انصاف را رها کرد که روند سینمایی و تنوعی که در گیم پلی بازی موجود بود، موجب میشد که هیچ گاه بازیباز از کنترلر دل نکند ولی این مساله دیگر در شماره سوم مشکلی به حساب نمی آید. اینبار سازندگان با دستی پر به استقبال بازیبازها می آیند. در شماره‌ی سوم، علاوه بر فاکتورهای متنوعی که در گیم پلی شماره‌ی دوم بود - مانند وسایل نقلیه‌ای که شامل روبات و تانک و ... و البته جت پک - مراحل را بسیار متنوع تر از گذشته طراحی کرده‌اند و این بار بازی در مکان‌های صحرایی، سرد و برفی و یا گرمسیری و ... در جریان خواهد بود؛ حتی سازندگان بازی در EG Expo به سفینه‌ی فضایی نیز اشاره کردند! با توجه به اینکه سازندگان گفته‌اند مراحل بازی تا 10 برابر بزرگتر از مراحل شماره قبل خواهند بود، بیش از پیش بر جذابیت بازی افزوده خواهد شد.

بخش Co-op بازی نیز هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با وجود انتقادهای فراوانی که به دلیل عدم وجود این بخش در شماره‌ی پیشین به عمل آمد GG هنوز تصمیم قطعی برای قرار دادن این قسمت در بازی نگرفته است. در نمایشگاه EG نیز وقتی در جلسه‌ی گفتگو با سازندگان سوال شد که آیا Co-op در بازی وجود دارد یا خیر، گفتند که چه کسی میداند شاید در بازی نهایی این ویژگی وجود داشت. "... Co-op کارهای بسیار زیادی طلب میکند. اگر شما دو شخصیت در حال دویدن در بازی را داشته باشید، هوش مصنوعی (AI) باید به هر دوی آنها واکنش نشان دهد، دنیای بازی نیز باید به آنها واکنش نشان دهد. به صورت عادی همه چیز تنها بر یک شخصیت تمرکز دارد و وقتی این تعداد به دو برسد، بر کدام یک باید تمرکز کرد؟ این کار نیازمند طراحی سیستم جدیدیست." وقتی هم که از آنها در مورد چیزی شبیه به مد Firefight و Horde - در هیلو و GeoW - سوال شد، اینگونه پاسخ دادند: "[Firefight و Horde] برای من بسیار جالب بودند ولی هنوز چیزی شبیه به آنها را برای Killzone در نظر نگرفته ایم."

با وجود اینکه هنوز بازی به صورت خطی دنبال می‌شود با توجه به اینکه مراحل به نسبت گذشته بسیار بزرگتر شده‌اند، راه‌های متفاوتی برای دستیابی به مقصد مورد نظر خواهید داشت و با توجه به میدان دید و دور نمای عالی از این لحاظ نیز بازی به نسبت شماره‌ی دوم جهش قابل توجهی داشته است.

مهمترین تغییری که سازندگان به آن تاکید دارند، تنوعیست که بوجود آورده‌اند. Steven Ter Heide طراح ارشد بازی در این باره می‌گوید: "... حتی تنوع از یك مرحله تا مرحله‌ی دیگر بوجود نمی آید بلكه در هر یك از مراحل نیز ما بین محیط های گوناگون سوییچ خواهیم كرد. من نمیگوم كه ما تنوع زیادی از رنگ‌های مختلف را در بازی قرار می‌دهیم چون اصلاً با عنوان Killzone جور در نمی آید ولی ما می‌خواهیم تنوع بیشتری را به محیط های بازی بدهیم، بنابراین رنگ‌های متفاوت و چیزهای متفاوت در جریان بازی وجود خواهد داشت. اگر به یاد داشته باشید كه شماره‌ی دوم چگونه به پایان رسید، روی پله های Palace ایستاده بودید، در حالی كه یك ناو جنگی در حال آمدن بود، این جاییست كه Killzone 3 شروع می‌شود. ]این سری[ كاملاً یكپارچه و به دنبال یكدیگر است، بنابراین بازی در یك محیط شهری ویران شده آغاز می‌شود (همان محیطی كه در Killzone 2 با آن سروكله میزدید)."

یکی از مسائلی که از همان مراسم پرده برداری بازی در آمستردام بر آن تاکید می‌شد، وجود جت پک است - که در شماره‌ی دوم نیز موجود بود - و شما می‌توانید به کلی روند گیم پلی را با آن تغییر دهید. با وجود جت پک حتی می‌توانید بازی به صورت مخفیکاری دنبال کنید. "شما بیشتر وقت ها مستلزم درگیری با دشمن نیستید، و از بعضی از آنها می‌توانید مخفیانه عبور كنید. مشخصاً جت پك یك امكان كاملاً جدید را پیش پای شما قرار داده است، هرچند اگر بخواهید به این دشمنان حمله كنید می‌توانید این كار را انجام دهید." وجود جت پک در بخش چندنفره نیز تایید شده که می‌تواند یکی از عناصر این بخش باشد.

یکی از نقدهایی که به نمایش‌های شماره‌ی سوم مربوط است، راحت‌تر شدن بازی به نسبت گذشته است. در شماره‌ی پیشین، با توجه به سیستم کاورگیری بسیار خوب بازی، به پایان رساندن بازی بدون کاورگیری اگر نگوییم غیر ممکن بود، بسیار سخت بود. که این نکته روی درجه سختی های بالاتر بسیار ملموس تر میشد. ولی در شماره‌ی سوم، بازی به سمت یک شوتر Run-and-Gun پیش رفته و نکته‌ی جالب‌تر، حمایت Steven Ter Heide از این کار است؛ "خب، ما میخواستیم این بار دستیابی بازی را برای همه‌ی بازیبازها فراهم كنیم تا همه نوع بازیبازها از آن لذت ببرند. پس چه Run-and-Gun باشید چه یك بازیباز تاكتیكی، شما می‌توانید به همان نحو بازی كنید و راه خود برای بازی كردن را در Killzone پیدا كنید و این کار یك تصمیم آگاهانه بوده است."




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -